torsdag 30 juli 2009

Baka är ju kul!

Har fått dille på att baka för tillfället! Har varit ute i skogen och plockat massa blåbär som jag inte visste vad jag skulle göra med, förutom ett par pajer vi käkat upp så har jag bakat blåbärsmuffins och fryst ner 8 småpajer (3port), och ca 2 liter blåbär som jag ska ha i höst/vinter. Men det räcker ju inte så jag ska ut några ggr till innan säsongen är helt över... Igår gjorde jag chokladbollar till ungarna och syltkakor som blev gudomligt goda så jag var tvungen att skicka Staffan till stan o köpa mer ingredienser så jag kunde göra fler. Så ikväll bakade jag 1,5 sats syltkakor till=). Staffans favoritkaka så det var lika bra att göra många så dom räcket till att bjuda bort oxå. Hade tänkt baka chokladbröd ikväll, men var ju tvungen att se MFF-AIK på tv så jag orkar inte det nu. Matchen slutade för övrigt 0-0, när ska dom börja göra mål???Det är ju chanser hela tiden men dom får inte in den....Har handlat hem grejer till ökensand, finska pinnar så det ska jag försöka göra imorrn oxå! Det är ju riktigt kul när man faktiskt lyckas med kakor för en gångs skull, så lika bra att fortsätta medans man har lusten att baka! Synd bara att jag inte kommer i brallorna längre... Men började lite med bantning idag(tills jag smakade en syltkaka och en blåbärsmuffin...) jag ska bara lära mig att hålla fingrarna borta från sötsaker....

Idag har Malte och jag varit ute i skogen för att plocka blåbär och Kantareller. Jag har aldrig kunnat plocka svamp, men av nån anledning så trodde jag minsann att idag skulle jag visa lille Malte att mamma minsann kunde hitta.... Men efter 2 timmars letande samtidigt som vi plockade blåbär konstaterade vi att jag inte kommer bli nån svampplockare=(, och jag som älskar Kantareller och VILL plocka.. Inte blir det bättre av att höra av alla hur mycket Kantareller det finns i skogen... Varför hittar inte jag??? Svärmor är duktig på att hitta men hon är ju inte hemma, och kommer hem efter Kantarellsäsongen=(.

Staffan har grejat med backstage pass mm inför årets stors händelse. FREDDSTOCK!!! Det ska fixas o donas med allt möjligt inför detta... Men det är en mycket charmig liten festival så det kan han ju få pyssla med=). Deras gamla band ska tyvärr inte spela utan det blir nått nytt. Vi får väl se hur dom låter. Ska iallafall åka o kolla för barnen vill se sin pappa spela ju! Vi ska på Rix Fm festivalen i Kalmar på torsdagen med. Melvin vill ju se Agnes förståss så det ska han få göra är det tänkt iallafall.

Ullared, Ullared, nån som ska med???? Sagas lärare var där igår o hon sa att det fanns massa grejer denna gång och vinterkläderna har kommit med! Jag behöver ju handla massa kläder inför skolstarten ju!!! Killarna har nog inte ett par hela byxor tror jag så det måste inhandlas en massa. I år blir det nog termobyxor och jacka till alla tre som vinterkläder... Så det måste jag ju köpa, overaller kan dom nog ha samma som förra året för dom var ganska stora..Inneskor ska killarna ha och nya skolväskor behöver dom ju med... VILL ÅKA, men lillsyrran som skulle åkt med har no money.... Men jag hoppas på storasyrran istället, men hon hör ju inte av sig.... Kanske kan muta henne med lite blåbärspaj.... Vi har alltid så roligt systrarna Jonsson när vi åker dit så jag hade velat att alla tre kunde ju! Ska kolla om storasyster vill på söndag, för då är det nog inte så mycket folk!

Har bestämt mig för att renovera lite här hemma. Ska köpa grå tapet och gråsvart golv till hallen. Golvet ska va samma i köket oxå så jag köper dit med. Staffan är lite osäker på golvläggningen, men det kommer han fixa galant tror jag=)Så om någon vecka ska vi få hit nån som kan rensa avloppet i källaren så det blir fixat och ringa om värmepannan som larmar hela tiden... Vad jag hoppas det blir gjort... Staffan ska köpa hem virke oxå till verandataket så det blir tätt oxå! Vi får väl se hur det blir med det...
Nu vill mina killar ha godnattpussar av sin mamma så det är lika bra jag lyfter på baken o skuttar dit;)

2 kommentarer:

  1. OJ va ni grejar gumman! Jadu, inte lätt o hålla sig undan sötsakerna när man bakar och står i som du. Därför ger jag attan i det, annars äter jag konstant, haha.
    Jaså, riks fm festival på torsdag.. Nu på torsdag?? Då jobbar jag.. förstås..suck. Trött ja blir, allt ska man missa.
    kramisar!!/marlene

    SvaraRadera
  2. Hade gärna följt med till Ullared om inte brossan min kom på besök. Kanske vi kan ta en runda senare i höst med??
    Ha det gott. Kramar Petra

    SvaraRadera